De waarde van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling: Casusboek vol lessen en kansen nu beschikbaar

In opdracht van Natuurlijk!Deelmobiliteit (N!D) heeft een consortium van de kennispartners APPM, BUAS, Deesy Stadkwadraat en Witteveen + Bos, recent een grondig onderzoek uitgevoerd naar de rol van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling. Dit onderzoek heeft geleid tot een digitaal casusboek met 35 projecten en een ondersteunende rapportage. Naast een overzicht van de huidige staat van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling, geeft het onderzoek handvatten voor gemeentes en ontwikkelaars die zelf bezig zijn of gaan met gebiedsontwikkelingsprojecten.  

Deelmobiliteit als sleutel voor duurzame gebiedsontwikkeling 

Deelmobiliteit wordt steeds meer erkend als een krachtig instrument binnen gebiedsontwikkeling. Het is een van de antwoorden op meerdere actuele uitdagingen, zoals schaarse ruimte, de noodzaak om te verduurzamen en de groeiende behoefte aan flexibele mobiliteitsoplossingen. Voor gemeentes en projectontwikkelaars is het implementeren van deelmobiliteit niet altijd even eenvoudig. In het Casusboek en de rapportage staan de praktijkervaringen centraal, met de nadruk op de dilemma’s, kaders en lessen die voortkomen uit een groot aantal projecten.  

Leren van koplopers: praktijkvoorbeelden en dilemma’s 

De grote waarde van dit onderzoek zit in de variatie aan inzichten. Deze zijn gebaseerd op de ervaringen van 35 concrete projecten verspreid over Nederland. De projecten variëren in schaal, locatie en fase van ontwikkeling. Gemeentes en ontwikkelaars staan vaak voor complexe vraagstukken: hoe verhoudt deelmobiliteit zich tot de bouwopgave in een gebied? Hoe organiseren ze het beheer en de governance ervan? En hoe verloopt de communicatie naar bewoners? 

Uit diepte-interviews met tien gemeentes blijkt dat er verschillende organisatie- en governancemodellen worden gehanteerd, afhankelijk van de lokale situatie en doelstellingen. De uitgewerkte projecten in het Casusboek bieden een schat aan informatie over hoe deze modellen in de praktijk werken, laten zien welke keuzes goed uitpakken en waar nog uitdagingen liggen. 

De toegevoegde waarde voor gebiedsontwikkeling 

Deelmobiliteit draagt op meerdere manieren bij aan succesvolle gebiedsontwikkeling. Allereerst leidt het tot efficiënter ruimtegebruik door de vermindering van de parkeernorm. Hierdoor blijft er meer ruimte over voor groen, speelplekken of extra woningen. Daarnaast kan het een positieve impact hebben op de leefbaarheid van een buurt, door minder autoverkeer en een flexibeler aanbod van vervoersmiddelen. 

Voor gemeentes is het belangrijk om duidelijke kaders te stellen, zodat de potentie van deelmobiliteit optimaal wordt benut. Dit onderzoek biedt hen hiervoor de juiste handvatten. Het motto van N!D, “Gemaakt door koplopers, beschikbaar voor iedereen”, komt duidelijk naar voren: de lessen van pioniersprojecten zijn nu beschikbaar voor een breed publiek, waardoor de stap om deelmobiliteit te omarmen kleiner wordt. 

Vooruitblik: inspireren en doorpakken 

De rapportage over het onderzoek biedt niet alleen een terugblik, maar geeft ook een doorkijk naar de toekomst. Zo staan in hoofdstuk 8 twee gewenste vervolgonderzoeken uitgewerkt, die verder kunnen bijdragen aan het succes van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling. Deze onderzoeken richten zicht op het verder verfijnen van de governance-modellen en het monitoren van het daadwerkelijke gebruik van deelmobiliteit over langere periodes. 

Met de publicatie van dit onderzoek en het Casusboek hebben gemeentes en ontwikkelaars meer tools in handen om deelmobiliteit structureel te integreren in hun plannen.  

Je vindt het digitale Casusboek en de volledige rapportage op de productpagina 

Verwante Artikelen

Deelmobiliteitsprojecten in gebiedsontwikkeling onder de loep

In opdracht van Natuurlijk!Deelmobiliteit hebben de bureaus APPM, Deesy, Stadkwadraat en Witteveen & Bos data en lessen verzameld uit 35 diverse projecten. Vervolgens spraken ze met 12 gemeenten over 15 projecten om inzicht te krijgen in hun keuzes betreffende rol, governance, mobiliteit en communicatie. Uit de praktijk blijkt een spanningsveld tussen afspraken, risico’s, verantwoordelijkheden en onzekerheden. In dit artikel een eerste samenvatting van de resultaten.

Overheden versnellen gezamenlijk deelmobiliteit

Gemeenten, regio’s en het Rijk slaan de handen ineen om het aanbod en gebruik van deelauto’s en -tweewielers flink te laten groeien. Dat staat in het Programmaplan van het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd als onderdeel van de Voortgangsbrief en ontwikkelingen deelmobiliteit. “Onze gezamenlijke ambitie is dat we in vijf jaar de basis leggen om in stad en land van deelmobiliteit een volwaardig en volgroeid onderdeel van het mobiliteitssysteem te maken”, zegt Programmadirecteur Maarten van Biezen.

Reacties

Ga naar de inhoud