Landelijk Reizigersonderzoek 2024: toename in gebruik van deelmobiliteit

Autodelen en het gebruik van andere vormen van deelmobiliteit blijft in Nederland stijgen. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde Landelijk Reizigersonderzoek 2024, waarin jaarlijks de reisgewoonten van Nederlanders in beeld worden gebracht. De toename van het gebruik van deelmobiliteit is vooral in stedelijke gebieden en onder jongvolwassen (18-34 jaar) zichtbaar.  

Groei in commercieel autodelen 

Het percentage Nederlanders dat in de afgelopen drie jaar gebruik heeft gemaakt van autodelen is gestegen van 16% naar 20%. Dit staat gelijk aan zo’n 2 miljoen mensen. Het lenen van een auto van familie of vrienden neemt af, terwijl aanbieders zoals Greenwheels, MyWheels en Free2Move (voorheen ShareNow) juist terrein winnen. Ook het delen van privéauto’s via platforms als SnappCar wordt steeds populairder. De verhuur via werkgevers en traditionele autoverhuurbedrijven blijft stabiel. Het aandeel Nederlanders dat in de toekomst overweegt om een deelsysteem (vaker) te gebruiken blijft gelijk (bijna de helft).  

Gebruik andere vormen deelmobiliteit stijgt naar 20% 

Naast autodelen lijkt ook het gebruik van andere vormen van deelmobiliteit zoals deelfietsen, deelscooters en carpooldiensten toe te nemen. Van 15% in 2022 naar 20% in 2024. De verschillen zijn nog te klein om hier harde conclusies aan te verbinden, zo valt te lezen in het rapport. Jongeren (18-34 jaar), werkenden, hoger opgeleiden en inwoners van stedelijke gebieden maken het vaakst gebruik van deze vormen van deelmobiliteit.  

Specifieke ontwikkelen met vervoersmiddel 

Als we verder inzoomen op hoe het gebruik is verdeeld over de verschillende vervoersmiddelen, zijn dit de cijfers: 

  • Autodelen: Zo’n 9% van de Nederlanders (900.000 mensen) heeft in de afgelopen drie jaar gebruikgemaakt van een deelauto via een bedrijf zoals Greenwheels, MyWheels of ShareNow. Het gebruik van privé-auto’s via een online platform zoals Snappcar ligt rond de 3% en deelauto’s in bezit van een vaste groep gebruikers (‘shared ownership’) ligt op 2% . 
  • Deelfietsen: In 2024 gebruikte ongeveer 9% van de Nederlanders een deelfiets zoals OV-fiets, Tier of Donkey Republic . 
  • Deelscooters: Het percentage gebruikers van deelscooters zoals Check en GO-Sharing lag op 5% . 
  • Deelbakfietsen: Ongeveer 2% van de Nederlanders maakt gebruik van deelbakfietsen. 
  • Carpoolen en ritdelen: Ongeveer 8% van de Nederlanders maakt gebruik van carpool- en ritdeelinitiatieven.  

Drempels voor bredere acceptatie 

Ondanks de toename blijft een groot deel van de Nederlanders terughoudend over het gebruik van deelmobiliteit. De belangrijkste redenen hiervoor zijn een gebrek aan behoefte, de perceptie dat het ‘teveel gedoe is’ en onvoldoende aanbod in de directe omgeving. 

Benieuwd naar meer inzichten over het reisgedrag van Nederlanders in 2024? Je leest het in het rapport, opgesteld door Goudappel en Ipsos I&O in opdracht van het ministerie van IenW.

Verwante Artikelen

Natuur & Milieu deelt inzichten en adviezen over deelmobiliteit

Natuur & Milieu en het Ministerie van IenW reiken al sinds 2016 jaarlijks Deelawards uit. Deze awards belonen gemeenten én dit jaar ook buurtinitiatieven die wezenlijk bijdragen aan duurzame, toegankelijke en innovatieve oplossingen die de groei van deelmobiliteit versnellen. Dit jaar vielen Utrecht, Nijmegen, Rijswijk en het Buurtinitiatief Elektrische Auto Haren in de prijzen. We vroegen Natuur & Milieu naar de opzet van het onderzoek en de belangrijkste bevindingen en adviezen uit het onderzoeksrapport.

Reacties

Ga naar de inhoud