Leidraad en praatplaat deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling gepubliceerd

Natuurlijk!Deelmobiliteit publiceert, in samenwerking met Deloitte, een leidraad met bijbehorende praatplaat die gemeenten, koplopers en projectteams helpt om deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling vanaf de start goed te organiseren. Zowel beleidsmatig als op het niveau van het project zelf. Hiermee borduren we verder op de City Deal Elektrische Deelmobiliteit & Stedelijk Gebiedsontwikkeling en het Casusboek Deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling. 

Kansrijk, maar nog veel knelpunten

Deelmobiliteit wordt steeds meer in nieuwbouw toegepast, omdat het woningbouwprogramma’s in hoge stedelijke dichtheid mogelijk maakt met lage parkeernormen. Toch blijken oplossingen voor deelmobiliteit van wisselende kwaliteit, vroegtijdig afgeschaald, onduidelijke rolverdeling tussen stakeholders over de instandhouding en is er beperkt zicht op gebruik en de effecten als aanbod eenmaal operationeel is. En nog regelmatig worden bewoners vrij laat in de verkoopfase of zeer beperkt geïnformeerd over het aanbod.

Aan de slag op twee niveaus

De leidraad schetst vanuit de knelpunten uit de praktijk nadrukkelijk twee niveaus waarop deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling meer duurzaam georganiseerd kan worden:

  1. Beleidsmatig, bedoeld voor de beleidsadviseurs (deel)mobiliteit. Deelmobiliteit is beleidsmatig meestal een onderdeel van het parkeerbeleid en wordt daarmee van nature daarmee vrij projectmatig benaderd. De leidraad schetst daarom een aantal alternatieve beleidsmatige rollen die ook mogelijk zijn. Onder meer om het meer ‘over meerdere projecten heen’ te organiseren als gemeente met de markt, waardoor onder andere schaal en sturing op publieke doelen beter mogelijk wordt.
  2. Projectmatig, bedoeld voor de ruimtelijk projectmanagers. Door op projectniveau aan te geven wat er wanneer in het plan- en projectproces geregeld moet worden om een aanbod van (deel)mobiliteit toekomstbestendig te organiseren voor nieuwe bewoners in autoluwe gebiedsontwikkelingen met lage parkeereisen.

Praatplaat: deelmobiliteit in één oogopslag 

De praatplaat vat de knelpunten uit de praktijk visueel samen en vult dat aan met twee adviezen hoe we in de praktijk beter kunnen doen. Het is daarmee ook een oproep aan overheden en marktpartijen om dit samen verder uit te werken, onder andere binnen Natuurlijk!Deelmobiliteit.

  1. Maak van deelmobiliteit een organisatievraagstuk op projectniveau. Ga voorbij aan de (parkeer)beleidseis van X deelauto’s voor 10 jaar exploiteren vanaf oplevering. Maak met elkaar afspraken over het organiseren van een beheerorganisatie en specifieke prestaties tijdens de beheerfase.  
  2. Van per project naar gebiedsgericht. Verken als gemeente (en/of provincie) de mogelijkheid om deelmobiliteit voor gebiedsontwikkeling meer collectief te organiseren en te contracteren. Dat wil zeggen ‘over meerder projecten heen’. Dat creëert schaal. 

Downloaden 

Verwante Artikelen

Deelmobiliteitsprojecten in gebiedsontwikkeling onder de loep

In opdracht van Natuurlijk!Deelmobiliteit hebben de bureaus APPM, Deesy, Stadkwadraat en Witteveen & Bos data en lessen verzameld uit 35 diverse projecten. Vervolgens spraken ze met 12 gemeenten over 15 projecten om inzicht te krijgen in hun keuzes betreffende rol, governance, mobiliteit en communicatie. Uit de praktijk blijkt een spanningsveld tussen afspraken, risico’s, verantwoordelijkheden en onzekerheden. In dit artikel een eerste samenvatting van de resultaten.

Winnaars van de landelijke Deelawards: Den Haag, Nijmegen en Wageningen

Den Haag, Nijmegen en Wageningen zijn de winnaars van de Deelawards in de categorieën grote, middelgrote en kleinere gemeenten. De deelawards worden uitgereikt aan gemeenten en dit jaar ook aan project- en gebiedsontwikkelaars die opvallend veel doen om deelauto’s, deelfietsen, deelscooters en deelbakfietsen goed en overal beschikbaar te maken voor bewoners. AM is de winnaar in de categorie project- en gebiedsontwikkelaars. Natuur & Milieu reikte de awards uit samen met Natuurlijk!Deelmobiliteit en het ministerie van IenW.

Reacties

Ga naar de inhoud