man driving vehicle

NL Profiel Data Deelmobiliteit

Samenvatting

Goede data-uitwisseling is essentieel voor de verdere integratie van deelmobiliteit in het mobiliteitssysteem. In dit project – voortkomend uit de CDS-M-werkwijze – ontwikkelen we twee nationale datastandaarden: één voor deelauto’s en één voor deeltweewielers. Deze NL Profielen zorgen voor veilige, transparante en juridisch goed onderbouwde datastromen tussen gemeenten en aanbieders. Gemeenten kunnen hiernaar verwijzen in hun vergunningen of contracten, wat bijdraagt aan meer uniformiteit en schaalbaarheid.

Kernactiviteiten & resulaten

  • Ontwikkeling van technische specificaties en use cases voor deelauto’s en deeltweewielers.
  • Juridische onderbouwing van de datavraag, met aandacht voor privacy- en concurrentiegevoeligheid.
  • Oplevering van modeldocumenten, waaronder een DPIA, gegevensuitwisselingsovereenkomst, verwerkingsovereenkomst en privacyverklaring.

Opgeleverde producten

Binnen dit project zijn nog geen producten opgeleverd. Wanneer dit gebeurt, vind je deze terug bij de Producten. 

Verwante Artikelen

Data en deelmobiliteit: inzicht in de laatste Europese ontwikkelingen

De inzet van deelmobiliteit levert veel data op over het gebruik ervan. Deze data helpen om beleid te maken op basis van het echte gebruik. Tegelijkertijd liggen risico’s op het gebied van privacy en cybersecurity op de loer. Uitwisselen van deelmobiliteit moet dan ook veilig zijn en voldoen aan de wettelijke eisen. Hiervoor hebben de gemeente Amsterdam, Utrecht, Groningen, Eindhoven en Rotterdam in 2022 een werkwijze ontwikkeld die voldoet aan deze eisen. Deze werkwijze is openbaar beschikbaar (www.cds-m.nl) en voor alle overheden toe te passen waar deelmobiliteit ingezet wordt. De betrokken gemeenten brengen in samenwerking met Natuurlijk!Deelmobiliteit ook een serie magazines uit waarmee zij inzicht bieden in de werkwijze van CDS-M. En zij maken duidelijk wat de waarde is van data-uitwisseling voor mobiliteitsbeleid.

Organisatiemodel deelmobiliteit door woningbouwcorporaties

Om de bouw van 1 miljoen nieuwe woningen tot 2030 haalbaar te maken, is slimme mobiliteit onmisbaar. Vooral voor de 300.000 sociale huurwoningen biedt deelmobiliteit kansen om parkeereisen te verlagen en zo ruimte vrij te spelen voor extra woningen of kwaliteitsverbetering van de leefomgeving. In de praktijk lopen woningcorporaties, gemeenten en aanbieders echter tegen juridische, organisatorische en financiële barrières aan. Dit project brengt helder in beeld welke gezamenlijke rol corporaties en gemeenten kunnen spelen om deelmobiliteit structureel en toekomstbestendig te organiseren in ruimtelijke ontwikkelingsprojecten.

Ontwikkelen en professionaliseren bebording deelmobiliteit

Een herkenbare en juridisch houdbare bebording voor deelmobiliteit is essentieel voor duidelijkheid in de openbare ruimte én voor handhaving. Op dit moment ontbreekt een uniforme stijl voor deelautobebording en wordt de bestaande hubidentiteit voor deeltweewielers versnipperd toegepast. Dit meerjarige project richt zich op het ontwikkelen van een landelijke, professionele en toepasbare bebordingssystematiek voor alle vormen van deelmobiliteit en mobiliteitshubs.

Reacties

Ga naar de inhoud