Organisatiemodel deelmobiliteit door woningbouwcorporaties

Samenvatting

Om de bouw van 1 miljoen nieuwe woningen tot 2030 haalbaar te maken, is slimme mobiliteit onmisbaar. Vooral voor de 300.000 sociale huurwoningen biedt deelmobiliteit kansen om parkeereisen te verlagen en zo ruimte vrij te spelen voor extra woningen of kwaliteitsverbetering van de leefomgeving. In de praktijk lopen woningcorporaties, gemeenten en aanbieders echter tegen juridische, organisatorische en financiële barrières aan. Dit project brengt helder in beeld welke gezamenlijke rol corporaties en gemeenten kunnen spelen om deelmobiliteit structureel en toekomstbestendig te organiseren in ruimtelijke ontwikkelingsprojecten.

Kernactiviteiten & resultaten

  • Juridische analyse van de (on)mogelijkheden voor woningcorporaties om deelmobiliteit duurzaam te organiseren binnen de huidige wet- en regelgeving, waaronder de Woningwet.
  • Ontwikkeling, toetsing en advies van haalbare organisatie- en bekostigingsmodellen voor verschillende typen vastgoedontwikkeling, gevalideerd met praktijkvoorbeelden.
  • Oplevering van een praktische eindrapportage met concrete handvatten voor woningcorporaties, gemeenten en aanbieders om deelmobiliteit succesvol in te zetten voor de sociale huursector.

Opgeleverde producten

Binnen dit project zijn nog geen producten opgeleverd. Wanneer dit gebeurt, vind je deze terug bij de Producten.

Verwante Artikelen

Natuur & Milieu deelt inzichten en adviezen over deelmobiliteit

Natuur & Milieu en het Ministerie van IenW reiken al sinds 2016 jaarlijks Deelawards uit. Deze awards belonen gemeenten én dit jaar ook buurtinitiatieven die wezenlijk bijdragen aan duurzame, toegankelijke en innovatieve oplossingen die de groei van deelmobiliteit versnellen. Dit jaar vielen Utrecht, Nijmegen, Rijswijk en het Buurtinitiatief Elektrische Auto Haren in de prijzen. We vroegen Natuur & Milieu naar de opzet van het onderzoek en de belangrijkste bevindingen en adviezen uit het onderzoeksrapport.

Reacties

Ga naar de inhoud