Top 10 instrumenten die de groei van elektrische deelmobiliteit bevorderen
Deelmobiliteit is volop in ontwikkeling en met 19% van de Nederlanders als huidige gebruikers, is er veel ruimte om het gebruik ervan te laten groeien. Deze potentie gaat hand in hand met onzekerheden; hoe en in welke mate zullen reizigers in de toekomst gebruik maken van deelmobiliteit? Om hierin meer richting te geven, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan CE Delft gevraagd een top 10 van instrumenten samen te stellen die deelmobiliteit kunnen stimuleren. Deze vraag aan CE Delft vloeit voort uit een motie van de Tweede Kamerleden Suzanne Kröger en Habtamu de Hoop waarin werd opgeroepen tot een verkenning van ruimtelijke, wettelijke en fiscale maatregelen die de groei van elektrische deelmobiliteit ondersteunen.
CE Delft heeft van vijftien instrumenten de effecten ingeschat op:
- Effectiviteit deelmobiliteit: de mate waarin het instrument leidt tot een toename in het aantal gebruikers, een toename in gebruikersfrequentie of een toename in het aantal aangeboden deelvoertuigen.
- Effect op voertuiggebruik: de mate waarin het instrument leidt tot een verandering in het totale bezit of gebruik van de auto, openbaar vervoer, tweewieler of lopen.
- Brede welvaart: de mate waarin het instrument een bijdrage levert aan de verschillende vlakken van brede welvaart, dat wil zeggen veiligheid, gezondheid, bereikbaarheid en leefomgeving.
- Haalbaarheid en kosten: de mate waarin het instrument draagvlak heeft bij de betrokken partijen, op welke termijn het instrument kan worden geïmplementeerd en tot welke kosten dit leidt voor de overheid.
De top 10 is bepaald met weegfactoren die zijn toegepast op de ingeschatte effecten van de instrumenten.
De top 10 die wordt gepresenteerd in het onderzoek is een lijst instrumenten waarvan CE Delft heeft ingeschat dat deze in de breedte bijdragen aan het oplossen van diverse problemen, zoals schaarse ruimte, klimaatverandering en gezondheid. Deze inschattingen zijn gemaakt op basis van literatuur, interviews en berekeningen. De top 10 is generiek van aard en de effectiviteit van instrumenten is vooral afhankelijk van de lokale context. Lokaal kan een top 10 van instrumenten er anders uitzien dan de top 10 die uit dit onderzoek naar voren is gekomen.
Bekijk en download de Top 10 van instrumenten ter stimulering van deelmobiliteit
Het rapport is 8 oktober 2024 naar de Tweede Kamer gestuurd als bijlage van de Kamerbrief duurzaam vervoer.
Reacties