Utrecht zet door met deelauto’s: nieuw convenant tot 2030 én start pilot gestandaardiseerd datadelen
Gemeente Utrecht maakt vaart met deelmobiliteit. Er ligt een nieuw Convenant Samenwerking Deelauto’s (2025–2030) met vijf aanbieders en er zijn afspraken gemaakt over een zorgvuldige en veilige data-uitwisseling die als landelijke standaard kan dienen. Doel: een betrouwbaar systeem waar bewoners op kunnen rekenen, en meer datagedreven werken aan beleidsvorming en evaluatie met aanbieders.
Convenant 2025–2030: groeien met kwaliteit
Utrecht verlengt de samenwerking met Greenwheels, MyWheels, Sixt Share, SnappCar en Vloto. Het convenant bouwt voort op 2023–2025 en richt zich op vijf actielijnen:
- Processen verbeteren → snellere, betere plaatsing van deelauto’s en efficiëntere afstemming.
- Elektrificatie → per 2027 zijn alle deelauto’s uitstootvrij; samenwerking aan laadinfrastructuur en oplossingen voor netcongestie.
- Randvoorwaarden & financiering → verkennen van regels, vergunningen en landelijke lobby die opschaling kan ondersteunen.
- Opschaling aanbod → meer deelauto’s op strategische plekken (herinrichtingen, hubs, nieuwe woongebieden).
- Gebruik stimuleren → informatiecampagnes, probeeracties en betere toegang voor inwoners met een kleine beurs.
De samenwerking wordt jaarlijks geëvalueerd; grotere evaluaties volgen in 2027 (halverwege) en 2029 (einde looptijd). Richting is een leefbare stad met minder afhankelijkheid van de eigen auto en een duurzame markt.
Start pilot geautomatiseerd datadelen deelauto’s
De gemeente Utrecht en Natuurlijk!Deelmobiliteit hebben, in samenwerking met de deelauto-aanbieders, afspraken gemaakt over het gestandaardiseerd en geautomatiseerd uitwisselen van data. In dit proces is extra aandacht besteed aan privacy en bedrijfsvertrouwelijkheid; dit is uitgewerkt in technische en juridische documenten (o.a. overeenkomsten, DPIA, concept-regelgeving). Deze week tekenden gemeente en aanbieders de bijbehorende overeenkomst. Daarmee is het startsein voor de pilot gegeven.
Vanaf januari 2026 start de geautomatiseerde data-uitwisseling. Daarmee kunnen gebruik en effecten beter worden gemonitord, en kan beleid beter worden onderbouwd en geëvalueerd.
Opschaling via N!D
Om tot standaardisatie en uniformering te komen, ondersteunt Natuurlijk!Deelmobiliteit nu ook Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Amersfoort bij de implementatie van de Utrechtse afspraken. Dit proces wordt gebruikt om te komen tot landelijk toepasbare modeldocumentatie, die waarschijnlijk eind dit jaar beschikbaar komt. Zo kan elke gemeente dit op een uniforme wijze implementeren. Deze stap kan bijdragen aan betere beleidsvorming en -evaluatie bij gemeenten en aan lagere operationele kosten voor aanbieders.
Waarom dit ertoe doet
- Voor bewoners: meer zekerheid over een beschikbaar, betrouwbaar en groeiend emissievrij aanbod van deelauto’s.
- Voor beleidsmakers: duidelijk kader voor plaatsing, afspraken en financiering; en meer datagedreven leren wat wel en niet werkt.
- Voor aanbieders: heldere spelregels voor groei richting 2030 en inzichten uit data-uitwisseling die dat kunnen ondersteunen.
Reacties