
Zo kijkt politiek Den Haag naar deelmobiliteit: dit betekenen de nieuwe moties
Politieke koers voor (deel)mobiliteitÂ
De Tweede Kamer heeft onlangs verschillende moties aangenomen die iets zeggen over hoe de politiek kijkt naar deelmobiliteit en autoluwe wijken. Het maakt duidelijk dat deelmobiliteit in de politiek steeds meer wordt omarmd als een extra en flexibele keuze binnen het totale mobiliteitsaanbod. Tegelijkertijd ziet de Kamer de auto nog als onmisbaar voor veel mensen. Â
Overheden gaan deelmobiliteit zelf gebruikenÂ
Een opvallende motie van Kamerlid De Hoop werd op 27 mei met brede steun aangenomen (alleen PVV en FvD stemden tegen). Deze motie roept de rijksoverheid op om (elektrische) deelauto’s en deelfietsen structureel op te nemen in hun eigen mobiliteitskaarten en hierover ook afspraken te maken met andere overheden, zoals gemeenten en provincies.Â
Wat betekent dit in de praktijk?Â
- De overheid zet zichzelf expliciet neer als launching customer en geeft daarmee een krachtig signaal: deelmobiliteit hoort bij de standaard reisopties voor werknemers.Â
- Ambtenaren en andere overheidsmedewerkers krijgen hierdoor eenvoudig toegang tot deelvervoer (zowel auto’s als fietsen) voor dienstreizen als onderdeel van een ketenreis met OV, of als directe verbinding.  Â
- Dit vergroot niet alleen het gebruik, maar ook het vertrouwen en de bekendheid van deelmobiliteit bij een breed publiek: men ziet dat de overheid zelf het goede voorbeeld geeft.Â
- Gemeenten, regio’s en provincies worden aangejaagd om samen te werken aan een samenhangend netwerk van deelvervoer, zodat reizigers minder afhankelijk zijn van een eigen auto.Â
Deze stap sluit direct aan bij het CE Delft-rapport Top 10 van instrumenten ter stimulering van deelmobiliteit, dat eerder door het Kabinet aan de Tweede Kamer is gestuurd. Daarin staat dat overheden die zelf gebruik maken van deelmobiliteit, zorgen voor een zichtbare, bewezen en effectieve impuls om mensen te laten wennen aan deelvervoer. In de Top 10 komt dit naar voren als meest effectieve en haalbare maatregel.Â
Kortom: een concrete stap om deelmobiliteit naar de praktijk te brengen, met de overheid als zichtbaar voorbeeld en basis voor een gezonde businesscaseÂ
Ruimte voor auto in woonwijkenÂ
Naast deze duw in de rug voor deelmobiliteit is ook met een nipte meerderheid de motie van Kamerlid El Abassi aangenomen. Deze stelt dat volledig autovrije of autoluwe wijken niet onnodig gerealiseerd moeten worden, omdat de auto voor veel mensen nog altijd een basisvoorziening is.Â
Wat betekent deze motie?Â
- In de praktijk heeft deze waarschijnlijk weinig effect omdat geen overheid onnodig een autovrije/autoluwe woonwijk wil realiseren.Â
- Het geeft vooral aan dat in de Tweede Kamer ook grote steun bestaat voor ruimte voor de auto.Â
Reacties