Home Events - Natuurlijk!Deelmobiliteit Homepage event Kennisevent Van idee naar realiteit: tips en communicatiestrategieën om autodelen te stimuleren

Van idee naar realiteit: tips en communicatiestrategieën om autodelen te stimuleren

Het algemene beeld van deelauto’s is dat deze bijdragen aan een betere luchtkwaliteit, CO2-reductie, bereikbaarheid en sociale cohesie. Deelauto’s hebben grote potentie om onze ambities voor een duurzame toekomst te halen. Steeds meer gemeenten bieden dan ook deelauto’s aan om duurzaamheidsdoelstellingen te behalen of om de (parkeer)druk op de openbare ruimte te besparen. Maar waarom is communicatie rond autodelen zo belangrijk? Hoe stel je een communicatieplan op en hoe bereik je de juiste doelgroep? Welke lessen kunnen we halen uit landelijke voorbeelden?  

Benieuwd hoe je als gemeente aan de slag kan gaan met het stimuleren van autodelen in je gemeente? Sluit dan aan bij ons webinar, waar we dieper ingaan op de rol van communicatie en nudging in het uitvoeren van autodeelbeleid.

Ontdek praktische strategieën, succesverhalen en best practices van experts uit de sector. Of je een kleine gemeente bent die haar eerste stappen zet richting autodelen of een grote stad die nieuw beleid wil opstellen, dit webinar biedt waardevolle inzichten voor iedereen die geïnteresseerd is in het gedragsaspect van autodelen.

Achtergrond

De meeste mensen zijn gewoontedieren en hebben een zetje nodig om hun gedrag te veranderen. Van een eigen voertuig naar een netwerk van deelmobiliteit vergt een behoorlijke gedragsverandering die niet vanzelf gaat. Door met verschillende middelen een goed communicatieplan in werking te zetten, worden meer mensen bereikt en gestimuleerd om van een deelauto gebruik te maken. Daarbij is het belangrijk dat de drempel laag is. Zo mag een aanmeldprocedure niet ingewikkeld zijn.

Daarnaast is voor een effectieve communicatie belangrijk dat je je doelgroep begrijpt. Op die manier heb je de motivaties en barrières om te gaan autodelen per doelgroep helder en kun je daar goed op inspelen. De ene groep is eerder bereid om van vervoermiddel te veranderen dan de andere. Zo zullen jongeren uit zichzelf al meer informatie opzoeken over autodelen. Bovendien helpt het omschrijven van de doelgroep bij het kiezen van de juiste communicatiekanalen.

Tijdens deze sessie gaan we dieper in op praktische strategieën en geleerde lessen om hier handen en voeten aan te geven en gemeenten te ondersteunen bij het formuleren van gerichte acties. Daarnaast is er voldoende tijd om het gesprek met elkaar aan te gaan in de vorm van een Q&A.

Voor wie?

Deze webinar is interessant voor ruimtelijk/mobiliteitsprofessionals bij gemeenten en mobiliteitaanbieders.

Wat levert deelname jou op?

De webinar biedt gemeenten de kennis, tools en inspiratie die nodig is om autodelen op te schalen. 

Interessant?

Meld je aan en noteer de datum in je agenda.

Datum

25 jun 2024
Verlopen!

Tijd

13:00 - 14:00

Meer Info

Meld je aan

Labels

Homepage-event,
Kennisevent,
N!D-event

Locatie

Online (via Microsoft Teams)
QR code

Reacties

Ga naar de inhoud