Deelbakfiets in trek bij jonge ouders, maar markt redt het niet alleen

Nieuw onderzoek laat zien: 1 op 5 Nederlanders staat open voor deelbakfiets 

Jonge stedelingen zien de deelbakfiets als een aantrekkelijke optie om kinderen, boodschappen of grote spullen duurzaam te vervoeren. De maatschappelijke potentie is groot: deelbakfietsen dragen bij aan minder autobezit (tot 18%), ruimtewinst in binnensteden en lagere uitstoot. Toch worstelt de markt. Dat blijkt uit het Marktonderzoek Deelbakfietsen, uitgevoerd door Ecorys in opdracht van het Nationaal Programma Natuurlijk!Deelmobiliteit. 

 Gemiddeld kiest nu 5% van de inwoners van steden met deelbakfietsen voor deze optie. Maar het potentieel is veel groter: bijna 20% van de niet-gebruikers overweegt toekomstig gebruik – wat zou kunnen leiden tot een vervijfvoudiging van het aantal gebruikers, tot circa 600.000. Vooral hoogopgeleide jonge ouders in de stad tonen interesse.  

“Deelbakfietsen passen perfect bij hoe jonge gezinnen zich willen verplaatsen: flexibel, schoon en een realistisch alternatief voor een korte autorit,” zegt Maarten van Biezen, programmadirecteur van Natuurlijk!Deelmobiliteit. 

Groei stokt door gebrek aan structuur 

Ondanks de belangstelling stagneert de markt. Eind 2024 ging aanbieder Cargoroo failliet, waardoor het aanbod halveerde tot ongeveer 600 fietsen. De enige overgebleven aanbieder, BAQME, stelt dat zonder exploitatiebijdrage alleen Amsterdam en Rotterdam rendabel zijn. Gemeenten zoals Den Haag, Utrecht en Nijmegen willen graag dat deelbakfietsaanbieders (opnieuw) actief worden in hun stad en zijn bereid daar financieel aan bij te dragen. De huidige marktsituatie zorgt echter voor vertraging in het realiseren van deze ambities.   

“De behoefte aan deelbakfietsen in onze stad is groot,” zegt Rinse Gorter, beleidsadviseur mobiliteitstransitie van de gemeente Den Haag. “Ze zijn ideaal voor het vervangen van korte autoritten. Een betaalbaar, stadsbreed systeem draagt bij aan minder autobezit en meer leefruimte.” 

Van versnippering naar gezamenlijke aanpak 

Natuurlijk!Deelmobiliteit werkt daarom met gemeenten en aanbieders aan verdere harmonisering en standaardisering. Er wordt op dit moment verkend wat de mogelijkheden zijn voor het gezamenlijk contracteren van het aanbod in meerdere steden, in plaats van een vergunning per gemeente. Dit moet zorgen voor continuïteit, investeringszekerheid en betere sturing op publieke doelen zoals beschikbaarheid, betaalbaarheid en betrouwbaarheid. 

“In een stad die steeds autoluwer wordt, hebben inwoners behoefte aan flexibele mobiliteitsoplossingen,” aldus Van Biezen. “Deelvervoer levert die, en de deelbakfiets hoort daar nadrukkelijk bij.” 

Wil je alle inzichten over het gebruik en de groeipotentie van de deelbakfiets doornemen? Bekijk dan het rapport op onze productpagina.

Verwante Artikelen

Natuur & Milieu deelt inzichten en adviezen over deelmobiliteit

Natuur & Milieu en het Ministerie van IenW reiken al sinds 2016 jaarlijks Deelawards uit. Deze awards belonen gemeenten én dit jaar ook buurtinitiatieven die wezenlijk bijdragen aan duurzame, toegankelijke en innovatieve oplossingen die de groei van deelmobiliteit versnellen. Dit jaar vielen Utrecht, Nijmegen, Rijswijk en het Buurtinitiatief Elektrische Auto Haren in de prijzen. We vroegen Natuur & Milieu naar de opzet van het onderzoek en de belangrijkste bevindingen en adviezen uit het onderzoeksrapport.

Reacties

Ga naar de inhoud