Vandaag heeft minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat met de Voortgangsbrief Deelmobiliteit de Tweede Kamer geïnformeerd over het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit. Bij deze brief zijn ook het Programmaplan en de Nulmeting 2022 Monitoring & Evaluatie gevoegd.
Benieuwd naar de inhoud van de brief en de stand van zaken op het gebied van deelmobiliteit? Je vindt de kamerbrief en alle bijlagen op de site van de Rijksoverheid.
Om te kunnen beoordelen wat deelmobiliteit daadwerkelijk bijdraagt aan thema’s als leefbaarheid, bereikbaarheid, ruimtegebruik en klimaat, monitort en evalueert dit project de voortgang van het programma Natuurlijk!Deelmobiliteit. Op basis van concrete KPI’s wordt jaarlijks inzicht gegeven in de effectiviteit van projecten en hun maatschappelijke impact.
Gemeenten, regio’s en het Rijk slaan de handen ineen om het aanbod en gebruik van deelauto’s en -tweewielers flink te laten groeien. Dat staat in het Programmaplan van het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd als onderdeel van de Voortgangsbrief en ontwikkelingen deelmobiliteit. “Onze gezamenlijke ambitie is dat we in vijf jaar de basis leggen om in stad en land van deelmobiliteit een volwaardig en volgroeid onderdeel van het mobiliteitssysteem te maken”, zegt Programmadirecteur Maarten van Biezen.
Het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert vandaag Modelbepalingen voor het reguleren van deelvervoer binnen lokale wetgeving. Gemeenten beschikken hiermee over gestandaardiseerde regels om de groei van deelvervoer goed te faciliteren. Het beoogt gemeentelijk beleid sneller en beter vorm te geven en zo gebruikers van deelmobiliteit goed te bedienen. Dit initiatief is een antwoord op de uitdagingen waarmee gemeenten worden geconfronteerd bij het opstellen van regels voor een relatief nieuw thema als deelmobiliteit.
In de kennissessie ‘Deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling’ zoomden we in op actuele vraagstukken en zochten we met elkaar naar mogelijke oplossingen om deelmobiliteit soepeler te integreren in gebiedsontwikkeling. We zetten de belangrijkste inhoud, inzichten en praktijkverhalen hieronder op een rij.
De Tweede Kamer heeft onlangs verschillende moties aangenomen die iets zeggen over hoe de politiek kijkt naar deelmobiliteit en autoluwe wijken. Het maakt duidelijk dat deelmobiliteit in de politiek steeds meer wordt omarmd als een extra en flexibele keuze binnen het totale mobiliteitsaanbod. Tegelijkertijd ziet de Kamer de auto nog als onmisbaar voor veel mensen.
Er is een probleem opgetreden bij het rapporteren van dit bericht.
Bloklid?
Bevestig dat je dit lid wilt blokkeren.
Je zult niet langer in staat zijn om:
Zie geblokkeerde berichten van leden
Vermeld dit lid in berichten
Nodig dit lid uit voor groepen
Bericht dit lid
Voeg dit lid toe als connectie
Let op
Deze actie verwijdert ook dit lid uit je connecties en stuurt een rapport naar de site admin.
Sta een paar minuten toe om dit proces te voltooien.