Onderzoek Autovervangingsratio Deelauto
Opgave
Veel steden zetten in op een autoluwe stad en gebiedsontwikkeling met meer nadruk op lopen, fietsen, openbaar vervoer én deelmobiliteit, en minder op het gebruik en bezit van de privéauto. Privéauto’s nemen veel publieke ruimte in beslag. Ruimte die ook anders kan worden gebruikt. Aanvullend op flankerend beleid en factoren zoals de nabijheid van openbaar vervoer, kan de inzet van deelmobiliteit daarbij helpen. Maar hoe groot is die vraag eigenlijk? Hoeveel deelauto’s (met vaste parkeerzone) zijn er nodig om aan die vraag te voldoen? In dit project beogen we deze vragen te beantwoorden. Deze inzichten helpen beleidsmakers om beter onderbouwd, gebiedsgericht deelmobiliteit te kunnen inzetten.
Doelen
- Beleidsmakers in staat stellen om gebiedsspecifiek de (ruimtelijke) potentie van de inzet van deelauto’s te kunnen bepalen.
(Beoogde) Resultaten
- Een kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar het bepalen van een landelijk toepasbare, maar gebiedsspecifieke Autovervangingsratio (AVR).
- De werkwijze en resultaten van het onderzoek worden gekoppeld aan het Landelijk Gebruikersonderzoek en Nederlands Profiel Datadelen.
- AVR blijft actueel doordat nieuwe data-input door deze koppelingen eenvoudig wordt verwerkt.
Planning
Het project start in Q3 2024 en loopt t/m Q2 2025.