Foto van een Greenwheels-auto met op de achtergond een trein

Onderzoek Autovervangingsratio Deelauto

Opgave

Veel steden zetten in op een autoluwe stad en gebiedsontwikkeling met meer nadruk op lopen, fietsen, openbaar vervoer én deelmobiliteit, en minder op het gebruik en bezit van de privéauto. Privéauto’s nemen veel publieke ruimte in beslag. Ruimte die ook anders kan worden gebruikt. Aanvullend op flankerend beleid en factoren zoals de nabijheid van openbaar vervoer, kan de inzet van deelmobiliteit daarbij helpen. Maar hoe groot is die vraag eigenlijk? Hoeveel deelauto’s (met vaste parkeerzone) zijn er nodig om aan die vraag te voldoen? In dit project beogen we deze vragen te beantwoorden. Deze inzichten helpen beleidsmakers om beter onderbouwd, gebiedsgericht deelmobiliteit te kunnen inzetten.

Doelen

  • Beleidsmakers in staat stellen om gebiedsspecifiek de (ruimtelijke) potentie van de inzet van deelauto’s te kunnen bepalen.

(Beoogde) Resultaten

  • Een kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar het bepalen van een landelijk toepasbare, maar gebiedsspecifieke Autovervangingsratio (AVR).
  • De werkwijze en resultaten van het onderzoek worden gekoppeld aan het Landelijk Gebruikersonderzoek en Nederlands Profiel Datadelen.
  • AVR blijft actueel doordat nieuwe data-input door deze koppelingen eenvoudig wordt verwerkt.

Planning

Het project start in Q3 2024 en loopt t/m Q2 2025.

Verwante Artikelen

Natuur & Milieu deelt inzichten en adviezen over deelmobiliteit

Natuur & Milieu en het Ministerie van IenW reiken al sinds 2016 jaarlijks Deelawards uit. Deze awards belonen gemeenten én dit jaar ook buurtinitiatieven die wezenlijk bijdragen aan duurzame, toegankelijke en innovatieve oplossingen die de groei van deelmobiliteit versnellen. Dit jaar vielen Utrecht, Nijmegen, Rijswijk en het Buurtinitiatief Elektrische Auto Haren in de prijzen. We vroegen Natuur & Milieu naar de opzet van het onderzoek en de belangrijkste bevindingen en adviezen uit het onderzoeksrapport.

Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert Modelbepalingen voor deelvervoer

Het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert vandaag Modelbepalingen voor het reguleren van deelvervoer binnen lokale wetgeving. Gemeenten beschikken hiermee over gestandaardiseerde regels om de groei van deelvervoer goed te faciliteren. Het beoogt gemeentelijk beleid sneller en beter vorm te geven en zo gebruikers van deelmobiliteit goed te bedienen. Dit initiatief is een antwoord op de uitdagingen waarmee gemeenten worden geconfronteerd bij het opstellen van regels voor een relatief nieuw thema als deelmobiliteit.

Ga naar de inhoud