Flexibele parkeermachtiging deelauto’s

Samenvatting 

Om de adoptie van deelauto’s te stimuleren, is een flexibel parkeersysteem nodig dat rekening houdt met wisselende gebruikers en locaties. Dit project ontwikkelt een systeem waarin deelauto’s dynamischer en efficiënter geparkeerd kunnen worden, zonder administratieve barrières. Dit verlaagt de drempel voor aanbieders en gebruikers en draagt bij aan een duurzamer mobiliteitsbeleid. 

Kernactiviteiten & resultaten

  • Landelijke standaard voor flexibele parkeermachtiging opgesteld. 
  • Technische ontwikkeling van parkeermodule in Nationaal Parkeerregister gestart. 
  • Evaluatie van aanvullende toepassingen en juridische kaders. 

Opgeleverde producten

Binnen dit project zijn de volgende producten opgeleverd:

Verwante Artikelen

Data en deelmobiliteit: inzicht in de laatste Europese ontwikkelingen

De inzet van deelmobiliteit levert veel data op over het gebruik ervan. Deze data helpen om beleid te maken op basis van het echte gebruik. Tegelijkertijd liggen risico’s op het gebied van privacy en cybersecurity op de loer. Uitwisselen van deelmobiliteit moet dan ook veilig zijn en voldoen aan de wettelijke eisen. Hiervoor hebben de gemeente Amsterdam, Utrecht, Groningen, Eindhoven en Rotterdam in 2022 een werkwijze ontwikkeld die voldoet aan deze eisen. Deze werkwijze is openbaar beschikbaar (www.cds-m.nl) en voor alle overheden toe te passen waar deelmobiliteit ingezet wordt. De betrokken gemeenten brengen in samenwerking met Natuurlijk!Deelmobiliteit ook een serie magazines uit waarmee zij inzicht bieden in de werkwijze van CDS-M. En zij maken duidelijk wat de waarde is van data-uitwisseling voor mobiliteitsbeleid.

Natuur & Milieu deelt inzichten en adviezen over deelmobiliteit

Natuur & Milieu en het Ministerie van IenW reiken al sinds 2016 jaarlijks Deelawards uit. Deze awards belonen gemeenten én dit jaar ook buurtinitiatieven die wezenlijk bijdragen aan duurzame, toegankelijke en innovatieve oplossingen die de groei van deelmobiliteit versnellen. Dit jaar vielen Utrecht, Nijmegen, Rijswijk en het Buurtinitiatief Elektrische Auto Haren in de prijzen. We vroegen Natuur & Milieu naar de opzet van het onderzoek en de belangrijkste bevindingen en adviezen uit het onderzoeksrapport.

Reacties

Ga naar de inhoud