Logo
Foto van deelauto app in hand van persoon

Standaardisatie data-uitwisseling deelmobiliteit

Opgave

De inzet van deelmobiliteit levert veel data op over het gebruik ervan. Deze data helpen om beleid te maken op basis van het echte gebruik of de naleving van vergunningsvoorwaarden te toetsen. Tegelijkertijd liggen risico’s op het gebied van privacy en cybersecurity op de loer. Uitwisselen van deelmobiliteitsdata moet dan ook proportioneel en veilig zijn en voldoen aan de wet- en regelgeving (AVG).

Hiertoe hebben de gemeente Amsterdam, Utrecht, Groningen, Eindhoven en Rotterdam in 2022 een werkwijze opgeleverd die voldoet aan deze eisen: City Data Specificatie-Mobiliteit (CDS-M). Deze werkwijze is openbaar beschikbaar (www.cds-m.nl) en voor alle overheden toe te passen waar deelmobiliteit ingezet wordt. We werken op basis van deze werkwijze toe naar een Nederlands Profiel Datadelen voor deelauto’s en deeltweewielers.

Doelen

  • Het versnellen van standaardisatie van data-uitwisseling tussen deelmobiliteit-aanbieders en (lokale) overheden.

(Beoogde) Resultaten

  • Een helder en gedetailleerd ‘Nederlands Profiel Data-uitwisseling Deelmobiliteit’ dat stapsgewijs aan decentrale overheden voorschrijft hoe ze de data-uitwisseling moeten implementeren en welke juridische afspraken tussen partijen daarbij nodig zijn.
  • Verhoogde bekendheid en acceptatie van dit dataprofiel bij overheden en marktpartijen, wat leidt tot bredere implementatie en naleving.
  • Georganiseerd en duurzaam beheer van het profiel binnen het Landelijk Governance op MaaS-standaarden, gefaciliteerd door het NTM. Dit zorgt voor continue verbetering en aanpassing aan nieuwe wensen en ontwikkelingen.

Planning

Al vanaf 2020 wordt door de G5 en het Ministerie van IenW, onder leiding van de gemeente Amsterdam, hard gewerkt aan veilige data-uitwisseling tussen aanbieders en overheden. In de komende 3 jaar wordt gewerkt aan de versnelling van deze standaardisatie en harmonisatie in data-uitwisseling.  

Betrokken partners

  • Gemeenten en lokale overheden in Nederland.
  • Aanbieders van deelmobiliteit, waaronder in de G5 steden.
  • Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM) en het Landelijk Governance MaaS standaarden.
  • Externe adviseurs en experts op het gebied van data-uitwisseling en mobiliteit.

Opgeleverde producten

Binnen dit project zijn de volgende producten opgeleverd:

Verwante Artikelen

Data en deelmobiliteit: inzicht in de laatste Europese ontwikkelingen

De inzet van deelmobiliteit levert veel data op over het gebruik ervan. Deze data helpen om beleid te maken op basis van het echte gebruik. Tegelijkertijd liggen risico’s op het gebied van privacy en cybersecurity op de loer. Uitwisselen van deelmobiliteit moet dan ook veilig zijn en voldoen aan de wettelijke eisen. Hiervoor hebben de gemeente Amsterdam, Utrecht, Groningen, Eindhoven en Rotterdam in 2022 een werkwijze ontwikkeld die voldoet aan deze eisen: 𝗖𝗶𝘁𝘆 𝗗𝗮𝘁𝗮 𝗦𝗽𝗲𝗰𝗶𝗳𝗶𝗰𝗮𝘁𝗶𝗲-𝗠𝗼𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 (𝗖𝗗𝗦-𝗠). Deze werkwijze is openbaar beschikbaar (www.cds-m.nl) en voor alle overheden toe te passen waar deelmobiliteit ingezet wordt. De betrokken gemeenten brengen in samenwerking met Natuurlijk!Deelmobiliteit ook een serie magazines uit waarmee zij inzicht bieden in de werkwijze van CDS-M. En zij maken duidelijk wat de waarde is van data-uitwisseling voor mobiliteitsbeleid.

Deelmobiliteitsprojecten in gebiedsontwikkeling onder de loep

In opdracht van Natuurlijk!Deelmobiliteit hebben de bureaus APPM, Deesy, Stadkwadraat en Witteveen & Bos data en lessen verzameld uit 35 diverse projecten. Vervolgens spraken ze met 12 gemeenten over 15 projecten om inzicht te krijgen in hun keuzes betreffende rol, governance, mobiliteit en communicatie. Uit de praktijk blijkt een spanningsveld tussen afspraken, risico’s, verantwoordelijkheden en onzekerheden. In dit artikel een eerste samenvatting van de resultaten.

Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert Modelbepalingen voor deelvervoer

Het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert vandaag Modelbepalingen voor het reguleren van deelvervoer binnen lokale wetgeving. Gemeenten beschikken hiermee over gestandaardiseerde regels om de groei van deelvervoer goed te faciliteren. Het beoogt gemeentelijk beleid sneller en beter vorm te geven en zo gebruikers van deelmobiliteit goed te bedienen. Dit initiatief is een antwoord op de uitdagingen waarmee gemeenten worden geconfronteerd bij het opstellen van regels voor een relatief nieuw thema als deelmobiliteit.

Modelbepalingen voor Deelmobiliteit

Met de opkomst van deelmobiliteit staan overheden voor de uitdaging om snel en effectief wet- en regelgeving te ontwikkelen faciliteert en reguleert. Veel gemeenten hebben op dit moment geen specifieke regelgeving voor deelmobiliteit, wat leidt tot een lappendeken aan regels en processen tussen verschillende gemeenten. Dit gebrek aan uniformiteit kan de opschaling van deelvervoer belemmeren en de gebruikerservaring negatief beïnvloeden.

Ga naar de inhoud